זכיינות יתרונות וחסרונות

זכיינות יתרונות

במסחר קמעונאי, זכיינות נושאת עמה את היתרון של פתיחת עסק חדש במהירות יחסית ועל פי שיטות שהוכיחו את עצמן בעולם העסקים. הזכיין למעשה קונה נוסחה מנצחת להצלחה עסקית, בניגוד למצב שבו עליו להתחיל לבנות מן היסוד עסק ומותג חדשים שאינם מוכרים ללקוחות, או נוכח תחרות קשה מצד עסקים אחרים באותו תחום. חברה מזכה טובה תציע לזכיין עסק שכל שנותר לו הוא רק לפתוח את הדלת ולהתחיל להפעילו: החל מבחירת המיקום המתאים לפתיחת העסק, דרך הדרכה ואימון הצוות, ליווי מקצועי של העסק בצעדיו הראשונים ובהמשך דרכו, עמידה בדרישות חוקיות ומתן מענה לבעיות המתעוררות בהפעלתו השוטפת של העסק. בזכות כוח הקנייה הגדול יותר של רשת החנויות יכולה החברה הזכיינית לספק לזכייניה מוצרים במחירים טובים יותר.

כל עוד החברה המזכה מצליחה להוציא לפועל בדייקנות את הנוסחה שמצאה להצלחה העסקית, היא יכולה להפיץ ולהגדיל את מספר זכייניה בארצות וביבשות שונות ולקצור רווחים עצומים במהלך הדברים, בעוד שהזכיינים הם המבצעים את העבודה היום-יומית המפרכת של התמודדות עם לקוחות. החברה המזכה אף יכולה להקים רשת הפצה גדולה מבלי להתחייב להשקעה גדולה בתהליך זה.

אנו עדים לתופעה שרבים מהלקוחות הפרטיים מעדיפים לרכוש מוצרים ושירותים מרשתות מוכרות כיוון שכך הם יכולים לוודא שהם מקבלים מוצרים בעלי איכויות ומחירים אחידים וידועים מראש.

זכיינות חסרונות

החיסרון העיקרי לזכיין ברכישת זיכיון הוא בהתפשרות על השליטה בעסק וויתור על העצמאות. אמנם הזכיין מקבל חבילה מושלמת של מערכת מצליחה ומאומנת, סימן מסחר מוכר, ליווי עסקי, הדרכה מקצועית וחומרים שיווקיים … אך מצד שני הוא חייב לנהוג על פי דרישות המערכת ולקבל אישור לכל שינוי שהוא מבקש להכניס בעסק מן החברה המזכה.

עלות זכיינות

רכישת זיכיון לעיתים כרוכה בגיוס תקציב נכבד. החברות המזכות, בעלות המותגים, מציבות דרישות לזכיינים ומחייבות אותם לרכוש שירותים ומוצרים מן החברה. בנוסף דמי הזיכיון והאחוזים מתוך המחזור שיש לשלם לחברה המזכה, נוגסים ברווחיו של הזכיין. הזכיין אף עשוי להיות מחויב מכוח החוזה להוציא כספים לשדרוג או לביצוע שינויים בבית העסק, כל אימת שחברה המזכה דורשת.

מחלוקות זכיינות

בעיה נוספת היא שיחסי מזכה – זכיין עשויים להיקלע לקונפליקט במידה וצד מן הצדדים איננו מסוגל לנהל את העסק כראוי או שאינו נוהג בתום לב. לדוגמה, זכיין חסר יכולת עסקית יכול בקלות לפגוע בשמה הטוב של הרשת ושל סימן המסחר שלה, בכך שיספק מוצרים נחותים או שירותים לקויים, מצד שני חברה מזכה גרועה עשויה להביא לחיסולם העסקי של זכייניה אם איננה מסוגלת לקדם את המוצר או את סימן המסחר, או שהיא מפעילה לחץ רב מדי על הזכיינים להגדלת רווחיהם.

בכל שאלה בתחום הזכיינות, או אם חלילה נקלעתם לסכסוך זכיינות, מוזמנים לצור קשר ואשמח לתאם פגישת ייעוץ ללא התחייבות.

שלכם בברכה,

עו"ד זכיינות רפאל נבון

מחפשת עו"ד זכיינות?
מוזמנת ליעוץ חינם על ידי המומחים שלנו